Fabrikanten misleiden consumenten: Beknibbelflatie is nieuw fenomeen!

Er is onlangs een nieuwe term opgedoken in de consumentenwereld, namelijk ‘beknibbelflatie’.

Deze ontwikkeling volgt op eerdere trends zoals ‘graaiflatie’ en ‘krimpflatie’, die beide duiden op manieren waarop fabrikanten consumenten misleiden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden

Graaiflatie is inmiddels een bekend fenomeen waarbij productprijzen stiekem worden verhoogd tijdens een crisis.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten Controleer je bon

Krimpflatie, waarbij de hoeveelheid product in een verpakking vermindert terwijl de prijs gelijk blijft, is bekend. De Telegraaf heeft echter een derde methode gemeld: beknibbelflatie.

Dit houdt in dat fabrikanten bezuinigen op kostbare ingrediënten zonder de prijs van het product te verlagen, waardoor consumenten misleid worden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden

Uit een onderzoek in Engeland is gebleken dat deze praktijk al op grote schaal wordt toegepast, wat resulteerde in opmerkelijke bevindingen.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten Controleer je bon

Voorbeelden hiervan zijn lasagnemaaltijden met minder gehakt, guacamole met minder avocado en roomboter met een lager botergehalte.

Een opvallend voorbeeld is de ‘clotted…

De dikke room in de “roomvlaai” is vervangen door slagroom, terwijl de productnaam hetzelfde is gebleven.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden

Dit veroorzaakt verwarring bij consumenten die denken dat ze hetzelfde product aanschaffen.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten Controleer je bon

Fabrikanten rechtvaardigen deze benadering door te wijzen op de hoge kosten die ze moeten dragen, wat zou bijdragen aan het ‘betaalbaar’ houden van boodschappen.


Er wordt zelfs beweerd door sommige fabrikanten dat consumenten de voorkeur geven aan deze aanpassingen, omdat deze de smaak of gezondheid zouden verbeteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven