Plan om weer 130 km per uur te rijden: Komen we dan sneller op onze bestemming?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

De voorgestelde verandering door het nieuwe kabinet is om de maximumsnelheid op snelwegen waar mogelijk te verhogen naar 130 kilometer per uur.


De partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben deze wijziging opgenomen in hun coalitieakkoord. De eventuele invoering en planning hiervan is nog onzeker vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.


Metro heeft verkeersexpert Ruben Loendersloot gevraagd naar zijn standpunt over de gevolgen van deze verandering. Loendersloot staat persoonlijk positief tegenover het verhogen van de maximumsnelheid.


“Ik ben zelf ook voorstander van een vlotte rit.” Desalniettemin benadrukt hij de effecten: “Op een redelijk lege snelweg voor lange afstanden kan het iets schelen, maar niet significant.”


“Het zal dus niet aanzienlijk bijdragen aan een vroegere aankomst op het werk.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 was de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.

“Het kan een kwartier schelen als je van Groningen naar Middelburg rijdt midden in de nacht om echt tijdwinst te boeken.”

“Maar als je al 130 mag rijden, zal er niets veranderen. Een rit van Deventer naar Amersfoort midden in de nacht kan je misschien 1 of 2 minuten tijdwinst opleveren, wat niet veel is.”

Er wordt opgemerkt dat sneller rijden effect heeft op hoe automobilisten zich voelen. “Het gevoel van soepel rijden is aangenaam.”

“Er zijn niet veel wegen in Nederland waar je dat gevoel werkelijk kunt ervaren, zelfs buiten de drukke periodes niet.” Het aanpassen van de maximumsnelheid wordt gezien als iets dat vooral “een psychologisch effect heeft en natuurlijk gedaan wordt voor de publieke opinie.”

Nederland heeft te kampen met druk verkeer en veel files. “Als we in een land zoals Zweden zouden wonen, zou dit debat veel relevanter zijn. Daar is het landschap zo leeg dat een snelheidslimiet echt verschil zou maken.”

Je krijgt veel meer gelegenheid om ongestoord door te rijden,”

Loendersloot legt uit dat de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur ligt: “Dit zorgt ervoor dat het verkeer vlotter doorstroomt.”

Hij merkt op dat verschillende snelheidslimieten voor verwarring zorgen: “Veel mensen rijden standaard 100, terwijl later 120 is toegestaan. Dit veroorzaakt opstoppingen. Dit zal ook gebeuren wanneer de snelheid overdag weer naar 130 kilometer per uur gaat.”

Veilig Verkeer Nederland uit ook hun bezorgdheid over het plan en waarschuwt voor mogelijke negatieve effecten op de veiligheid.

“Een hogere snelheid bij een ongeluk resulteert in meer schade. De kans op ernstig letsel wordt daardoor vergroot.”

”Bovendien is de remweg langer en hebben bestuurders minder reactietijd bij 130 kilometer per uur, wat kan leiden tot meer ongelukken.”

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven