Korte vluchten: Waarom vluchten onder de 500 kilometer verboden moeten worden!

klmjpg

Er is momenteel veel gesprek gaande over de haalbaarheid van korte vluchten. Steeds meer mensen zijn van mening dat korte afstandsvluchten niet meer aanvaardbaar zijn.

Niettemin blijven deze vluchten populair, zoals de nieuwe vluchtroute van Rotterdam naar Luxemburg. Vanaf eind oktober zullen reizigers vijf keer per week van Rotterdam naar Luxemburg kunnen vliegen.

Rotterdam en Luxemburg liggen op een afstand van minder dan 300 kilometer van elkaar, en de vliegreis duurt slechts 65 minuten. Ter vergelijking, een autorit neemt ongeveer 4,5 uur in beslag en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft is het eigenlijk niet verantwoord om vluchten onder de 500 kilometer te blijven maken.

Hij is van mening dat voor deze afstanden beter de bus, auto of trein gebruikt kunnen worden, wat de vraag oproept of korte vluchten onder de 500 kilometer moeten worden stopgezet.

Als er goede internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, kunnen korteafstandsvluchten mogelijk beperkt worden.

De milieu-impact van korteafstandsvluchten is significant vanwege de CO2-uitstoot die bijdraagt aan klimaatverandering. Beperking van deze vluchten kan helpen de uitstoot te verminderen.

Er zijn steeds meer snelle treinverbindingen die een goed alternatief kunnen zijn, aangezien treinreizen vaak comfortabeler en milieuvriendelijker zijn dan vliegen.

Ondanks de snelheid en gemak van vliegen, kiezen veel mensen nog steeds voor korte afstanden het vliegtuig.


In overweging moet worden genomen of beperking van korteafstandsvluchten zinvol is, met als doel het aanmoedigen van alternatieve vervoersmiddelen.


Als potentieel alternatief voor vluchten kunnen snelle en betrouwbare treinverbindingen een goede oplossing bieden. Tevens kan een verbetering van bus- en autoverkeer helpen om de afhankelijkheid van korteafstandsvluchten te verminderen.


1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven