Op deze school krijgen leerlingen Arabische les om hun blik te verruimen.

mo 1jpg

Een vernieuwende stap is gezet door het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven, met de toevoeging van Arabisch aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Recent nieuws, via Mediahuis-kranten bekendgemaakt, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waardoor scholen meer vrijheid krijgen in het invullen van hun lesuren.

Als onderdeel van deze modernisering heeft het college ervoor gekozen om Arabisch toe te voegen, waardoor het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier benaderd kan worden.

Ter vervanging van vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.

Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een voortdurend veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel niet beperkt.

Met als doel niet alleen het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar om hen te laten kennismaken met een totaal andere taal.

“Het is van belang om een taal aan te bieden die volledig verschilt qua opbouw, schrift en symbolen, en hierdoor ook op filosofisch en cultureel niveau uitdagend is,” merkt Baeyens op. “We beogen hun horizon te verbreden.”

Volgens Baeyens is de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook van maatschappelijk belang.

In een steeds diversere samenleving kan het leren van Arabisch helpen om culturele barrières te doorbreken en verbindingen te leggen tussen verschillende gemeenschappen.

Bovendien kan het leren van Arabisch van waarde zijn voor leerlingen die deze taal thuis spreken, omdat het onderwijs hen de mogelijkheid biedt om hun taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en toe te passen.

Baeyens hoopt eveneens dat er een leraar met Arabisch als moedertaal aangesteld kan worden op school. “Het zou geweldig zijn als we een docent met Arabische achtergrond kunnen verwelkomen,” voegt hij toe.


“Het toevoegen van Arabisch als vak zou niet alleen het taalonderwijs verbeteren, maar ook als inspiratie kunnen dienen voor andere studenten.”


”Dit zou studenten de kans geven om zich te identificeren met iemand die een bepaalde sociale positie heeft bereikt en streven naar verdere educatie.”


”Op dit moment is er een gebrek aan leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets wat we graag zouden willen veranderen.”


Op dit moment is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. Andere onderwijsinstellingen zijn niet op de hoogte van vergelijkbare initiatieven.


Hoewel het opmerkelijk is, hebben katholieke scholen in Vlaanderen in het verleden al onconventionele keuzes gemaakt, zoals het aanbieden van vakken als Koreaans of Zweeds.


Vanwege een bredere trend in het onderwijs, waarin scholen meer flexibiliteit hebben om hun lesprogramma aan te passen, is Arabisch een passende keuze.


Arabisch, een taal die wereldwijd door miljoenen mensen wordt gesproken, biedt niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief valt.


De keuze om Arabisch aan te bieden, zorgt voor een unieke leerervaring voor de leerlingen van het Heilige-Drievuldigheidscollege.


Niet alleen verwerven ze nieuwe taalkennis, maar ze krijgen ook een dieper begrip van verschillende denkwijzen en communicatiestijlen.


Deze ervaring kan bijdragen aan hun persoonlijke groei en toekomst, waar begrip van diverse culturen steeds essentiëler wordt.


Door de hervormingen in het secundair onderwijs is er ruimte voor innovatie op scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege.


Het toevoegen van Arabisch aan het lesprogramma bereidt leerlingen niet alleen intellectueel voor, maar ook op een wereld waar culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden.


1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven