School verplicht Arabische les voor leerlingen: ‘Zodat ze meer leren’

mo 1jpg

Een vernieuwende stap is gezet door het toevoegen van Arabisch aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen in het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven.

Recentelijk is dit nieuws bekendgemaakt via Mediahuis-kranten en past in de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.

De keuze van het college om Arabisch in het curriculum op te nemen, als onderdeel van de modernisering, biedt een nieuwe benadering voor het lesaanbod in moderne talen.

De nieuwe structuur laat ruimte voor andere, minder traditionele vakken, wat een verandering is ten opzichte van vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde.

Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een steeds veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, directeur van

Bij het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

De nadruk ligt op het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is, legt Baeyens uit. Er wordt gestreefd om hun horizon te verbreden.

Het toevoegen van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

De toevoeging kan ook waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Het onderwijs biedt hun een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en toe te passen.

Baeyens hoopt eveneens dat de school een leraar kan aanstellen die Arabisch spreekt. Het zou geweldig zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aannemen, aldus zijn wens.


Volgens recente inzichten zou dit niet alleen gunstig kunnen zijn voor het taalonderwijs, maar tevens dienen als inspiratie voor andere studenten.


Op die manier zouden zij een connectie kunnen voelen met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en zich heeft ingezet voor verdere studies.


Het is momenteel een uitdaging dat er niet voldoende docenten met een achtergrond in migratie zijn, dat is iets wat we echt willen veranderen.


Naar alle waarschijnlijkheid behoort het Heilige-Drievuldigheidscollege tot de zeldzame scholen in Vlaanderen die Arabisch als vak aanbieden. De onderwijskoepels hebben geen weet van andere scholen die een vergelijkbare stap hebben gezet.


Hoewel dit opmerkelijk is, is het niet ongehoord dat katholieke scholen in Vlaanderen onconventionele richtingen inslaan; in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld lessen Koreaans of Zweeds aan.

In de hedendaagse onderwijspraktijk zien we dat scholen meer flexibiliteit krijgen om hun lesprogramma aan te passen aan de behoeften van de leerlingen, wat zich uit in de keuze voor het aanbieden van Arabisch.

De Arabische taal, die door miljoenen mensen wereldwijd wordt gesproken, biedt niet alleen taalvaardigheden aan leerlingen, maar ook een inzicht in een diverse cultuur en geschiedenis die vaak onderbelicht blijft vanuit een westers perspectief.

Door de leerlingen Arabisch aan te bieden, zorgt het Heilige-Drievuldigheidscollege voor een educatief unieke ervaring.

Naast het opdoen van taalkennis, krijgen de leerlingen ook een beter begrip van diverse denkwijzen en communicatiestijlen.

De verworven kennis kan bijdragen aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen als aan hun toekomst, waar kennis van diverse culturen steeds meer waarde krijgt.


Onder de hervormingen van het secundair onderwijs kunnen scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve aanpak volgen.


Door Arabisch als vak toe te voegen aan het curriculum, bereidt de school haar leerlingen voor op intellectueel gebied en ook op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden.


1. De school heeft als doel om leerlingen een unieke ervaring te bieden…
2. Er is toegevoegd aan het curriculum: les in de Arabische taal!
3. Volgens de school is dit een verrijking voor het taalonderwijs.
4. Dit zou als voorbeeld kunnen dienen voor andere scholen.
5. De school wil graag een uitdagende culturele taal aanbieden.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven