Een opvallend besluit is genomen door een restaurant in het Engelse Ventnor: veganisten zullen niet langer bediend worden.
Dit nieuwe beleid kwam voort uit de kritiek die het restaurant ontving naar aanleiding van het ontbreken van veganistische opties in hun avondmenu.
In een verklaring lieten de eigenaren van The Kitchen at London House weten dat hun keuze voornamelijk gebaseerd was op de houding van bepaalde veganisten, die zij beschreven als “arrogant en zelfvoldaan”.
De controverse begon nadat het restaurant het nieuwe bistro-menu deelde op sociale media. Veganisten en hun supporters reageerden verontwaardigd op het gebrek aan plantaardige gerechten.
Om hun kant van het verhaal te belichten, kozen de eigenaren ervoor om op Facebook te reageren. Ze noemden de reacties “mobbing” en uitten hun frustratie over de negatieve feedback.
De populariteit van veganisme is de laatste jaren flink toegenomen, vooral ook bij uit eten gaan. Hoewel veel restaurants hun menu’s hebben uitgebreid met veganistische opties, zijn er nog steeds horecagelegenheden die ervoor kiezen dit niet te doen.
In Nederland hebben veel restaurants inmiddels veganistische gerechten toegevoegd, maar dat is nog niet overal het geval.
The Kitchen at London House legde uit dat ze in het verleden wel veganistische opties hadden, maar dat ze hiermee zijn gestopt vanwege de houding van een deel van hun veganistische klanten.
“We hebben besloten geen veganisten meer te bedienen, omdat we genoeg hebben van de arrogante en zelfvoldane manier waarop sommigen zich gedragen,” luidde hun verklaring.
Deze beslissing leidde tot veel注意
Met de groeiende vraag naar plantaardige gerechten, ontstaat er discussie in de restaurantbranche.
Een restaurant benadrukte dat niet elk restaurant vanzelfsprekend veganistische opties aanbiedt.
“In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak,” was een van hun argumenten.
Er werd aangegeven dat er een onderscheid is tussen een veganistische levensstijl kiezen en je dieet moeten aanpassen om medische redenen zoals allergieën.
Ondanks kritiek vanuit de veganistische gemeenschap, waren reacties overwegend positief op de verklaring van het restaurant. Velen prezen de openheid en moed van de eigenaren om hun standpunt te verdedigen.
“Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,” waren enkele van de positieve reacties die werden geplaatst.
De eigenaren benadrukten dat hun beslissing niet bedoeld is om alle veganisten over één kam te scheren.
“We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing is het gevolg van een militante minderheid die het voor de rest heeft verpest,” verklaarden ze.
Deze situatie werpt een nieuw licht op hoe de horeca omgaat met de groeiende vraag naar veganistische opties.