Voor veel jongeren is hun eerste bijbaantje iets om trots op te zijn. De eerste keer zelf geld verdienen, sparen voor iets moois of simpelweg het gevoel van zelfstandigheid ervaren.

Maar niet iedereen lijkt dat zo te beleven. Op TikTok ging deze week een video viraal van een 16-jarig meisje dat nogal teleurgesteld was na haar eerste werkdag in de supermarkt.
Ze had duidelijk andere verwachtingen. In haar eigen woorden had ze zich “helemaal klaargestoomd voor een functie op directieniveau”.
Echter werd ze naar eigen zeggen met beide benen op de grond gezet toen haar taken bestonden uit wc-rollen aanvullen en chips rechtzetten in het schap.
Een klassieke bijbaan dus, waarmee veel jongeren ooit zijn begonnen. In Nederland mogen jongeren vanaf 13 jaar eenvoudige werkzaamheden verrichten.
Denk aan vakkenvullen, folders bezorgen of helpen in de horeca. Het doel daarvan is dat ze leren omgaan met verantwoordelijkheid, werkritme en het idee dat geld verdienen inspanning kost.
Voor de jongedame in kwestie leek dat even wennen. Ze behoort tot een generatie die is opgegroeid met technologie binnen handbereik.
Met TikTok, ChatGPT en online lesmethoden is de wereld van nu flink veranderd. Maar sommige dingen blijven hetzelfde: een eerste baantje begint meestal onderaan de ladder.
De TikTok-video waarin ze haar frustratie uit, leverde veel reacties op. Veel kijkers waren niet onder de indruk van haar verhaal. “Inpakken en wegwezen,” reageerde iemand.
Een ander schreef: “Ze mag blij zijn dat ze niet op een bouwplaats staat.” De reacties lieten weinig ruimte voor medeleven en benadrukten vooral dat werk nu eenmaal bij het leven hoort.
Dat jongeren soms botsen met de realiteit van hun eerste baan, is niet nieuw. Maar het gemak waarmee de video viraal ging, zegt ook iets over hoe snel zulke meningen gedeeld worden – en hoe fel het internet kan reageren.
Of de jonge TikTokster zich nog bedenkt en haar bijbaan een tweede kans geeft, is niet duidelijk. Eén ding is zeker: haar filmpje heeft flink wat losgemaakt.
Misschien niet op de manier die ze had gehoopt, maar wel genoeg om een landelijk gesprek aan te zwengelen over werkhouding, verwachtingen en de rol van opvoeding en media.
Het filmpje zelf is inmiddels duizenden keren bekeken en gedeeld. Wat begon als een persoonlijke frustratie, is uitgegroeid tot een kleine internetstorm.
En wie weet? Misschien kijkt ze later wel terug op deze ervaring als een leerzaam moment – net als zovelen vóór haar.
@userr_nm2