Deze bekende supermarkten passen hun aanbod aan: Minder Vlees!

WhatsApp Image 2024 07 02 at 145034 2jpg

Bekende supermarktketens in Nederland kondigen aan dat ze hun assortiment drastisch zullen aanpassen ten gunste van meer plantaardige producten. Onder andere Picnic en Spar nemen deel aan deze verandering.

Deze stap maakt deel uit van een bredere beweging waarbij minimaal de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf het komende jaar. Het is hun doel om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.

Deze verandering is geïnitieerd door een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, welke meer dan een jaar geleden van start is gegaan.

Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedingskeuzes.

Naast Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich bij deze beweging aangesloten, welke gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.

Er wordt overwogen of Vomar, als enige grote supermarktketen op dit moment niet aangesloten bij de campagne, in de toekomst wellicht zal deelnemen.

Met betrekking tot aansluiting bij de campagne, meldt Wakker Dier dat ze hun huidige positie en verkoopcijfers van plantaardige producten eerst nog zorgvuldig willen analyseren alvorens een definitief besluit te nemen.

De veranderingen in de supermarktbranche weerspiegelen de groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselkeuzes.

Het streven naar een groter aanbod van plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze trend, maar ook een stap richting het verminderen van de ecologische voetafdruk van voedselproductie.


1. Deze twee grote ketens zullen hun focus meer leggen op plantaardige producten.
2. Afkomstig van een initiatief van dierenbeschermingsorganisatie Wakker Dier.
3. Ook deze twee bekende ketens kiezen voor een verminderd aanbod van vleesproducten!
4. Verschillende ketens maken een ingrijpende verandering in hun productaanbod door.
5. Een verschuiving naar minder vlees in de schappen en meer plantaardige opties.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven