Een vernieuwende stap is gezet door het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven, met de toevoeging van Arabisch aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.
Recent nieuws, via Mediahuis-kranten bekendgemaakt, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waardoor scholen meer vrijheid krijgen in het invullen van hun lesuren.
Als onderdeel van deze modernisering heeft het college ervoor gekozen om Arabisch toe te voegen, waardoor het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier benaderd kan worden.
Ter vervanging van vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.
Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een voortdurend veranderende wereld.
Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel niet beperkt.
Met als doel niet alleen het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar om hen te laten kennismaken met een totaal andere taal.
“Het is van belang om een taal aan te bieden die volledig verschilt qua opbouw, schrift en symbolen, en hierdoor ook op filosofisch en cultureel niveau uitdagend is,” merkt Baeyens op. “We beogen hun horizon te verbreden.”
Volgens Baeyens is de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook van maatschappelijk belang.
In een steeds diversere samenleving kan het leren van Arabisch helpen om culturele barrières te doorbreken en verbindingen te leggen tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan het leren van Arabisch van waarde zijn voor leerlingen die deze taal thuis spreken, omdat het onderwijs hen de mogelijkheid biedt om hun taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en toe te passen.
Baeyens hoopt eveneens dat er een leraar met Arabisch als moedertaal aangesteld kan worden op school. “Het zou geweldig zijn als we een docent met Arabische achtergrond kunnen verwelkomen,” voegt hij toe.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.