In het debat rondom korteafstandsvluchten wordt steeds vaker de vraag gesteld of het nog gerechtvaardigd is om voor korte reizen het vliegtuig te nemen.
Ondanks deze discussie blijven dergelijke vluchten beschikbaar, waaronder de nieuwe route van Rotterdam naar Luxemburg. Vanaf eind oktober zullen reizigers vijf keer per week deze korte afstand per vliegtuig kunnen afleggen.
Met een afstand van minder dan 300 kilometer en een vluchtduur van slechts 65 minuten is de efficiëntie van deze reis aanzienlijk. In vergelijking, een autorit zou ongeveer 4,5 uur in beslag nemen, terwijl een treinreis meer dan 5,5 uur zou kosten.
Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft, benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer verantwoord zijn en dat voor deze afstanden alternatieve vervoersmiddelen zoals de bus, auto of trein de voorkeur verdienen.
De vraag die rijst is of een verbod op korte vluchten onder de 500 kilometer een noodzakelijke stap is in het streven naar een duurzamere toekomst.
1. Velen benadrukken de kwestie met korte vluchten en zoeken naar oplossingen…
2. Voor korte afstanden wordt gepleit voor het gebruik van bus, auto of trein.
3. Het terugdringen van deze vluchten kan helpen om de CO2-uitstoot te verminderen.
4. Komt er in de toekomst mogelijk een ban op deze korte vluchten?
5. Deskundigen delen bezorgdheid over de voortzetting van deze vluchten…