Wereldwijd heeft de Aldi een groot aantal filialen en is het bekend vanwege zijn focus op een beperkt maar kwalitatief hoogstaand assortiment tegen lage prijzen.
Om kosten te drukken, kiest het bedrijf voor eenvoudig ingerichte winkelpanden op voordelige locaties.
Matthew Lesky is de trotse manager van een Aldi-vestiging in Amerika en geniet van populariteit op TikTok.
In zijn video’s biedt hij een kijkje op de werkvloer en onthult hij het supersnelle scannen dat zijn kassamedewerkers uitvoeren.
Op TikTok deelt hij mee dat de kassamedewerkers fysiek worden getimed door het systeem dat de scansnelheid bijhoudt.
Het systeem houdt nauwlettend in de gaten hoe snel producten worden gescand door de medewerkers, waardoor alles goed wordt gecontroleerd.
In het rapport dat de kassamedewerker ontvangt na zijn of haar dienst, staan statistieken over onder andere de scansnelheid en de tijd tussen klanten in.
Managers zien het als een uitdaging voor medewerkers, omdat ze graag hun prestaties willen verbeteren.
Er is niet bekend of medewerkers dit doen voor hun plezier of vanwege mogelijke bonussen.
Lesky merkt op dat sommige kassamedewerkers soms te enthousiast zijn, wat tot klachten kan leiden van boze klanten.
Klachten van klanten die zien dat hun producten platgedrukt worden, komen regelmatig binnen en veroorzaken ontevredenheid.
Een vaardige manager weet situaties goed te verklaren en vraagt klanten begrip voor de speciale handelingen die nodig zijn.
Een video van een kassamedewerker bij een Amerikaanse Wal-Mart toont indrukwekkende snelheid. Hier is de video:
In een andere video vertelt Lesky meer over het ‘werpen’, oftewel het scannen van producten.
“Normaal gesproken zou je iets oppakken en verplaatsen, maar door de herhaling wordt het een gewoonte om het te ‘werpen’. Op deze manier ontstaat een soort werptunnel.”
1. Een opmerkelijke onthulling van deze manager!
2. Hierdoor komen klachten van klanten regelmatig binnen
3. Het is niet bekend of medewerkers dit met plezier doen
4. Al deze activiteiten worden nauwlettend gevolgd:
5. Werken lijkt me niet erg plezierig voor deze medewerkers…