Er is een verontrustende toename van ongelukken met jongeren die fatbikes gebruiken in ons land.
Uit recente gegevens van kenniscentrum VeiligheidNL blijkt dat in 2022 zeven fatbikebestuurders naar de spoedeisende hulp moesten, een aantal dat steeg tot 59 in 2023.
In de eerste vier maanden van dit jaar alleen al waren er 33 incidenten. Onderzoekers voorspellen dat dit aantal in 2024 kan oplopen tot wel 100 ongelukken als de huidige trend aanhoudt.
Kort geleden raakten twee jonge meisjes uit Breda ernstig gewond nadat hun fatbike in botsing kwam met een auto.
Deze alarmerende toename heeft geleid tot verzoeken om een minimumleeftijd in te stellen voor fatbikegebruikers.
VeiligheidNL pleit voor een verbod op fatbikes voor kinderen.
Er is een risico bij mensen jonger dan 16 jaar omdat zij de risico’s niet goed kunnen inschatten, wat gevaar oplevert voor zowel henzelf als andere weggebruikers.
Het blijkt lastig om een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes in te stellen, ondanks de druk.
Onderzoeksbureau Sweco heeft geconcludeerd dat het juridisch niet haalbaar is om fatbikes apart te reguleren van andere e-bikes, vanwege de moeilijkheid om ze juridisch te onderscheiden.
Er is meer draagvlak voor een discussie over een minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen. Echter, een breed verbod op e-bikes voor jongeren stuit op praktische bezwaren, zoals de afhankelijkheid van e-bikes door scholieren in landelijke gebieden.
De roep om veiligheidsmaatregelen wordt luider, maar het vinden van een balans tussen veiligheid en praktische uitvoerbaarheid blijft een uitdaging.
Alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes zijn cruciaal om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren zonder onbedoelde negatieve gevolgen.
1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?