In zowel Den Haag als Amsterdam is er de nodige commotie ontstaan doordat supermarkten weigeren om contant statiegeld uit te keren, wat tot verontwaardiging onder klanten leidt.
Recentelijk weigerde een Jumbo-filiaal in Loosduinen (Den Haag) klanten om hun statiegeldbonnetjes in te leveren voor contant geld bij het doen van boodschappen.
Deze handelswijze staat echter haaks op de geldende regels, zo bevestigde een woordvoerder van Statiegeld Nederland aan Omroep West.
Op de flessenautomaat bij genoemde Jumbo was een briefje geplaatst waarin stond dat het statiegeld niet contant wordt uitgekeerd, maar wel verrekend kan worden met aankopen in de winkel.
De bedrijfsleider van dit filiaal verdedigde deze handelswijze door te wijzen op een tekort aan wisselgeld, aangezien het filiaal slechts eenmaal per week contant geld ontvangt.
Hij gaf aan dat dit ‘probleem morgen’ opgelost zou zijn en noemde de maatregel een ’tijdelijke oplossing’.
Volgens recensies op Google is het beleid dat klanten geen contant geld meer ontvangen voor hun statiegeldbonnen al maanden van kracht. Dit roept twijfels op over de bewering dat het slechts tijdelijk is.
In Amsterdam speelt een vergelijkbaar probleem, deze keer bij een Albert Heijn-filiaal. Vanaf 19 augustus zullen klanten hier geen contant geld meer ontvangen voor hun statiegeldbonnen.
Klanten kunnen er in plaats daarvan voor kiezen om het bedrag op hun rekening te laten storten of het te verrekenen met hun boodschappen.
Mensen zonder bankrekening, zoals daklozen, vinden deze opties echter problematisch, wat tot boze reacties onder buurtbewoners heeft geleid.
De controverse omtrent het niet contant uitbetalen van statiegeld in deze supermarkten heeft geleid tot heftige reacties van consumenten, die de maatregel als onrechtvaardig en in strijd met de regels beschouwen.