De risico’s van de populaire Fatbike: Zo maken we het minder interessant!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

Opvallend vaak razen jongeren voorbij op fatbikes, elektrische fietsen met brede banden die steeds populairder worden en ook risico’s met zich meebrengen. Wat kunnen ouders doen als hun kind zo’n fatbike wil?

Van obscuur naar alomtegenwoordig, fatbikes hebben een onverwachte opgang gemaakt in de fietswereld in de afgelopen jaren.

Wat ooit begon als een fiets voor avonturiers, is nu een trendy item geworden, zelfs in stedelijke gebieden waar hun snelheid en omvang soms voor problemen kunnen zorgen.

Vorig jaar was er een opmerkelijke stijging in het aantal fietsers dat omkwam in het verkeer, deels door de toename van e-bikes.

Oorspronkelijk bedoeld voor ruige landschappen zoals Alaska en de poolgebieden, hebben deze snelle fietsen hun weg gevonden naar stedelijke gebieden, wat niet hun oorspronkelijke ontwerpbedoeling was.

Door elektrische ondersteuning toe te voegen, kunnen fietsen nog veelzijdiger worden, wat rond 2000 resulteerde in steeds populairder wordende e-bikes met stevige frames en brede banden voor ruig terrein.

De fatbikes, oorspronkelijk ontworpen voor avonturiers, worden tegenwoordig steeds meer gebruikt door jongeren, zelfs in stedelijke omgevingen.

De stoere uitstraling van fatbikes maakt ze populair onder jongeren, maar dit brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals overlast en verkeersveiligheidsproblemen.

“De opkomst van de fatbike is geen goede zaak”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen in een interview met Metro.”

Volgens Tertoolen zijn er veel mensen die de overstap hebben gemaakt van de bromfiets naar de fatbike, wat volgens hem gevaarlijk gedrag veroorzaakt.

Over alle elektrische fietsen, maar met name fatbikes, zegt hij: “Jongeren hoeven nauwelijks te trappen, en met een gashendel helemaal niet.”

Tertoolen maakt zich bezorgd over het gedrag en de mogelijke gevolgen daarvan. Hij zegt: “Het is een modegril. Wat je ziet, is dat er heel hard gereden wordt en fietsers op een stoere manier bochten nemen. Ik krijg veel meldingen van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken,” aldus Tertoolen.

Er zijn volgens Tertoolen “hele groepen jongeren die rondhangen met hun fatbikes op pleinen, wat voor overlast zorgt.” De populariteit van fatbikes onder jongeren is volgens hem te wijten aan de robuuste uitstraling van deze fietsen.

Volgens hem is het echt een imagoding: “Er is goed in de marketing gespeeld: mensen willen graag gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets.”

Vanwege de helmplicht voor snorfietsen, is er een toename van mensen die kiezen voor fatbikes. Om dit tegen te gaan, is er een verbod ingevoerd op de verkoop van opgevoerde fatbikes.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft in maart een plan gepresenteerd om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Onderdeel van dit plan is het verbod op opvoersetjes.

Tertoolen vindt de genomen maatregelen ontoereikend met betrekking tot de overlast en verkeersveiligheid. Hij pleit voor strengere regels, zoals een helmplicht.

“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”

Tertoolen suggereert om de fatbike te categoriseren als snorfiets, wat automatisch zou leiden tot een helmplicht, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen.

Hij ziet minder zitten dat andere maatregelen, zoals een leeftijdsgrens. “Handhaving kost politie-inzet en leeftijd is vaak lastig in te schatten,” volgens hem is de verantwoordelijkheid vooral bij de ouders.

“De overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.” Fietsenmakers en producenten richten zich meer op winst maken en dragen minder verantwoordelijkheid.

Dus, de ouders en de opvoeding spelen hier een grote rol. “Veel ouders kunnen de verleiding niet weerstaan om hun kind er een te geven. Groepsdruk speelt daarbij een rol.”

Tertoolen benadrukt het belang van lichaamsbeweging voor jongeren en wijst op de risico’s voor de verkeersveiligheid.

“De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.’


Volgens Tertoolen, “Het huidige gebruik van fatbikes is ongunstig voor zowel de gezondheid als het milieu, doordat je minder hoeft te trappen en e-bikes vaak aan de lader hangen.”


1. Een oplossing om de hinder te verminderen is nodig!
2. Implementeer dit om fatbikes uit te bannen!
3. De invoering van deze regels is dringend!
4. Ik ben volledig akkoord hiermee!
5. Niets meer aan toe te voegen!

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven