Ondanks het feit dat Joost Klein niet kon optreden tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival afgelopen zaterdag, heeft hij toch een aanzienlijke toename in populariteit ervaren.
Zijn liedje “Europapa” is op dit moment het meest gestreamde nummer op Spotify in verschillende landen, terwijl zijn videoclip al meer dan 27 miljoen views op YouTube heeft.
Bovendien is het aantal volgers van Joost op Instagram spectaculair gestegen; hij heeft nu 1,5 miljoen volgers.
De marketingexpert Berend Klumper van ‘Not Selling Liquid’ vertelde aan Editie NL dat, ondanks de ongelukkige omstandigheden, de situatie rondom Klein’s bekendheid voordelig is uitgepakt.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
“Zelfs mensen die normaal niet geïnteresseerd zijn in het songfestival raken bekend met hem en zijn muziek.”
Benadrukt werd dat tot dusver “Europapa” al ongeveer 52 miljoen streams heeft verzameld op Spotify. “Voor het merk Joost Klein is dit dus de beste situatie geweest, ondanks dat dit niet de gewenste persoonlijke uitkomst is,” zei Klumper.
De STER ondervindt ook de gevolgen van Kleins diskwalificatie met financiële tegenslagen door lagere kijkcijfers.
De bedrijven betaalden elk 26.800 euro voor een reclamespotje tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk halveerden.
Deskundige Tina Nijkamp van Editie NL voorspelt mogelijke compensatie voor de STER, hetzij in de vorm van gratis reclamespotjes of financiële restitutie, waarbij ze schat dat dit de STER ongeveer 300.000 euro kan kosten.
De toekomstige juridische implicaties voor Klein in Zweden blijven onzeker, en de uitkomsten van het lopende onderzoek zullen onthullend zijn.
“De uitkomst van het onderzoek is bepalend. Zelfs bij een negatieve uitkomst betekent dat niet noodzakelijkerwijs een negatieve invloed op zijn merk,” merkt Klumper op.
Wie het laatst lacht…