Supermarkten passen assortiment aan: Minder vleesproducten verkrijgbaar!

vlees 1jpg

Er zijn aankondigingen van verschillende Nederlandse supermarktketens dat ze hun assortiment significant zullen veranderen ten gunste van meer plantaardige producten. Voorbeelden hiervan zijn Picnic en Spar.

Deze verandering is onderdeel van een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zullen zijn vanaf volgend jaar. Het streven is om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.

Deze beslissing is genomen naar aanleiding van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden van start is gegaan.

Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.

Naast Picnic en Spar hebben ook grote ketens zoals Albert Heijn en Jumbo zich bij deze beweging aangesloten, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.

Er wordt overwogen of Vomar, als grote supermarktketen, alsnog kan besluiten om deel te nemen aan de huidige campagne.

De analyse van hun huidige positie en verkoopcijfers van plantaardige producten beïnvloedt de uiteindelijke beslissing van Wakker Dier om al dan niet aan te sluiten bij de campagne.

De verschuiving in de supermarktbranche is een reactie op de groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedingskeuzes.

Het streven naar een groter aanbod van plantaardige eiwitten in de schappen draagt bij aan het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.


1. Diversificatie van producten van deze twee ketens richting plantaardige opties.
2. Initiatief voortkomend uit een campagne van Wakker Dier voor het dierenwelzijn.
3. Beide grote ketens nemen stappen om het vleesaanbod te verminderen.
4. Aanzienlijke wijzigingen in assortiment bij meerdere ketens.
5. Minder vleesaanbod en toename van plantaardige producten.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven